Insights
Zomer, zon én… merkherkenning
Waarom sterke brand assets altijd blijven werken

Dat kan op verrassend veel manieren. Denk bijvoorbeeld aan deze zeven vormen van brand assets:
- Slogans of woorden
Een krachtige zin blijft hangen en roept meteen een merk op. Denk aan Just do it van Nike of What else? van Nespresso. - Kleuren
Sommige kleuren zijn zó sterk gekoppeld aan een merk dat één blik volstaat. Zoals het gepatenteerde blauw van Tiffany & Co.
- Typografie
Een uniek lettertype geeft vorm aan het karakter van een merk. Het Disney-woordmerk herken je uit de duizend. - Vormen
Ook vormen kunnen onderscheidend zijn. Denk aan de piramide van Toblerone, de iconische fles van Absolut Vodka, of de bogen van Mc Donalds. - Rituelen of merkbelevingen
Sommige merken zijn herkenbaar in de manier waarop ze gebruikt worden. Denk aan het unboxen van een Apple-product of het ritueel om een Oreo in melk doppen, of Biscoff in kofie.
- Geluiden of deuntjes
Auditieve signalen blijven vaak onbewust hangen. De ba-da-ba-ba-ba van McDonald’s, het deuntje waarmee het kassaticket wordt geprint bij de Albert Heijn of het deuntje van Netflix zijn daar goede voorbeelden van. - Personages of bekende gezichten
Een mascotte of ambassadeur kan een merk een herkenbaar gezicht geven. Zoals Mr. Proper, George Clooney voor Nespresso of het bijtje van Honey Pops.