van ‘moorkop’ tot ‘roomkop’

12-03-2020 - Gepost door: Remarkable team

Winkelketen Hema heeft onlangs bekendgemaakt dat hun ‘moorkop’ gebakje voortaan ‘chocoladebol’ genoemd zal worden. Volgens Hema is ‘moorkop’ een term die “niet meer bij deze tijd past”. In een plaatselijke bakkerij ontstond er commotie omdat de ‘moorkop’ plots verkocht werd als ‘roomkop’.

‘Moren’ verwijst naar de islamitische bevolking van het middeleeuwse Spanje, en meestal ook zwart afgebeeld. Vooral in Zuid-Europa is de Moor terug te vinden op vlaggen en wapenschilden waarbij de ‘moorkoppen’, lees: onthoofde Moren, worden afgebeeld als triomf op de islamitische vijand.

Hema is trouwens niet het enige bedrijf dat afstand wil doen van dit beladen symbool. De Oostenrijkse koffiemaker Julius Meinl heeft in zijn logo de moorkop met fez en gouden oorbel volledig rood gekleurd.


Categorie: News

Ook vragen over merkverandering?

Contacteer ons vrijblijvend.

×
Lavagraphics