Merkextensie voor gevorderden: Coca-Cola Energy vs. Nalu

16-05-2019 - Gepost door: Thierry Cattoir

Merkextensie blijft boeien. Daarbij wordt vaak de rol van en het juiste gewicht van de ‘afzender’ verwaarloosd. Zelfs de groten der consumentenaarde worstelen ermee! Neem nu Coca-Cola dat recent een Energy variant lanceerde. De nieuwe energiedrank Coca-Cola Energy bevat ongeveer drie keer meer cafeïne dan de frisdrank, te vergelijken met een dubbele espresso, maar mét de smaak van Coca-Cola zelf.

Remarkable lijkt dit echter een vrij zwakke én onduidelijke propositie. Betekent het dat de overige Coca-Cola producten geen energie bieden? Ook kan je niet tegenhouden dat distributiemerken eenzelfde ‘energy’ propositie lanceren:

beschrijving afbeelding

Het is belangrijk een goede afzender te hebben, zoals Coca-Cola, aangevuld met een toe-eigenbaar productmerk, eventueel aangevuld met een productcategorie (bv. ‘energiedrank’). Naar Remarkables mening is het dan ook een zeer gemiste kans dat Nalu, weliswaar gemaakt door Coca-Cola, nergens zijn ‘afzender’ vermeld op de verpakking of in communicatie. Een duidelijke vermelding, zij het zelfs maar op de achterkant als fabrikant, kan de consument extra garantie bezorgen over de herkomst en de kwaliteit. Zo blijft ook je moedermerk eeuwig jong.

Tweemaal een kwestie van het juist doseren van hoofdmerk en merkextensie, kon geleid hebben tot tweemaal sterkere proposities.

Een goede raad van de trotse bedenkers van Nalu.

Thierry Cattoir, Branding Architect Remarkable


Ook vragen over merkextensie?

Contacteer ons vrijblijvend.

×
Lavagraphics