Merken mixen

10-01-2019 - Gepost door: Remarkable team

Aikon als merk voor mobiele telefoons, mag dat wel? Volgens het Finse Nokia niet: zij zagen in ‘Aikon’ een kopie van ‘Nokia’, maar dan achterstevoren geschreven.

Toch heeft het Europese merkenbureau EUIPO de klacht van Nokia afgewezen. Volgens hen zijn beide merken visueel en qua klank en betekenis voldoende verschillend en zullen consumenten daardoor niet in verwarring raken.

Voorbeelden van gevallen waarbij er wel sprake was van verwarringsgevaar: ‘Telia’ vs. ‘teeli’ (telecom), ‘Lindener’ vs. ‘Lindeboom’ (bier) & ‘Vinea’ vs. ‘Nivea’ (verzorgingsproducten).

Het EUIPO spreekt over verwarringsgevaar als ‘er een risico bestaat dat het publiek meent dat de betrokken waren of diensten, ervan uitgaande dat ze de desbetreffende merken dragen, van dezelfde onderneming of van economisch verbonden ondernemingen afkomstig zijn.’

Het komt er dus op aan om je merk zo onderscheidend mogelijk te maken. En als je dan toch een bestaand merk wil ‘mixen’ tot een nieuw, dan ga je best zo grondig mogelijk te werk! Want voor Olgi Fish Sticks, Laco-Caco frisdrank of Sadida sportschoenen zien we helaas geen kans op slagen.

Interesse in Remarkables aanpak qua merkbescherming? Contacteer ons gerust!

 

Bron: 20/12/2018, EUIPO Opposition Division, 2162/16, NOKIA vs. AIKON


Categorie: News

Ook vragen over merkextensie?

Contacteer ons vrijblijvend.

×
Lavagraphics