Kleine tegenvaller voor Big Mac?

24-01-2019 - Gepost door: Thierry Cattoir

Het was David tegen Goliath, maar dan in de fast food. Op 11 januari 2019 besliste het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) in het voordeel van Supermac. Deze Ierse fast food keten had in maart 2017 een klacht ingediend tegen de Amerikaanse reus McDonald’s om een einde te maken aan diens exclusieve gebruik van de termen “Big Mac” in de EU. Volgens het EUIPO kon McDonald’s geen ‘normaal gebruik’ van het merk voorleggen gedurende een periode van 5 jaar.

Altijd leuk om het nieuws te halen. Maar wees gerust, McDonald’s gaat in beroep en zal ook voldoende gebruik kunnen aanwijzen. Het betreft hier eerder muggenziften over de ietwat te beperkt ingediende bewijsstukken in combinatie met wereldvreemde beoordeelaars.

Maar toch is de toon gezet. Als merkeigenaar moet je je merk wel degelijk gebruiken binnen de 5 jaar na depot voor de gedeponeerde waren en diensten. Zo vermijdt men dat je zomaar kunt deponeren om je concurrent een hak te zetten. Daarbij dient herhaald dat een verbale, visuele maar ook conceptuele gelijkenis tussen 2 merktekens kan volstaan om te reageren. Enkele ‘conceptuele’ voorbeelden: ‘ABC’ versus ‘Alfabet’; ‘Bonjour’ tegen ‘Bonnuit’ of in dit geval ‘Supermac’ tegen ‘Big Mac’.

Beste raad van Remarkable: deponeer en gebruik je merk zoals gedeponeerd voor de opgegeven waren en diensten! Real registration for real use!

 

Source: 11/01/2019, EUIPO Cancellation Division, 14788C, Supermac’s (Holdings) vs. McDonald’s International Property Company, Ltd


Categorie: News

Ook vragen over merkbescherming?

Contacteer ons vrijblijvend.

×
Lavagraphics